Wat is een infographic en wat zijn de voordelen? Copy

Leestijd: 5 min
Je ziet ze tegenwoordig overal; infographics. Ze zijn er in alle vormen en maten; ook voor jouw doelgroep is er een passende oplossing. Met een infographic kun je namelijk in één blik glashelder zeggen waar het op staat: duidelijk, doeltreffend en straight-to-the-point. Heb je een verhaal te vertellen dat niet in woorden te vangen valt? Kies er dan voor om een infographic te laten maken en ontdek de voordelen.

Wat is een infographic?

Een infographic laten maken; heb je er weleens over nagedacht? Het is een, kort door de bocht genomen, grafische weergave van complexe informatie over een bepaald onderwerp. Dat kan over van alles zijn: statistieken die verduidelijkt moeten worden, gedetailleerde informatie die zonder al te veel tekst gepresenteerd moet worden of een visuele uiting van tekstuele informatie. Een goede infographic laten maken zorgt ervoor dat jouw verhaal een duidelijke structuur heeft, helder kleurgebruik en een duidelijke kop en staart. Vertaal jouw complexe materie en laat een infographic maken – zo maak je het hele verhaal helder.

Waarom zou je een infographic kiezen?

Misschien moet de informatie uit een rapport op een heldere manier in beeld worden gebracht. Misschien heb je nog een stapel data die je wil uitkristalliseren of heb je een pakkend verhaal maar is tekst daar niet de juiste tool voor. Maak dan gebruik van de voordelen van een infographic, want met een infographic is in één blik het hele verhaal helder. Daarnaast gebruikt tegenwoordig iedereen liever z’n laptop, iPad of telefoon voor het bestuderen van informatie. Daar komt een infographic ook het beste tot z’n recht: beeld spreekt veel meer tot de verbeelding, de informatie wordt meteen weergegeven én beelddenkers zullen veel sneller de informatie onthouden dan als ze hele lappen tekst door moeten lezen.

Een infographic laat de informatie op zo’n manier tot ons komen dat het begrijpelijk wordt, direct door onze geest wordt geanalyseerd en er direct naar gehandeld kan worden. Een infographic heeft een belangrijke call-to-action aangezien je zowel de vraag als het antwoord duidelijk geformuleerd ziet in de infographic.

Omdenken; vooral tijdens het maken van een infographic.

Samenvattend is een infographic veel meer dan een paar bij elkaar gebrachte afbeeldingen, pijltjes en woorden. Data is cruciaal in het vertellen van een verhaal; laat het beeld jouw verhaal vertellen en maak ook écht impact met jouw boodschap. Geen lange zinnen meer, maar een duidelijke visualisatie. Geen onbegrijpelijke dialogen, maar een verhaal in een shareable infographic. Hiermee spoor je niet alleen de lezer aan om in je verhaal te duiken, maar moet je dat ook zelf doen: wat heb je nu écht te vertellen? Met een infographic kom je to-the-point.

Omdenken; vooral tijdens het maken van een infographic.

Samenvattend is een infographic veel meer dan een paar bij elkaar gebrachte afbeeldingen, pijltjes en woorden. Data is cruciaal in het vertellen van een verhaal; laat het beeld jouw verhaal vertellen en maak ook écht impact met jouw boodschap. Geen lange zinnen meer, maar een duidelijke visualisatie. Geen onbegrijpelijke dialogen, maar een verhaal in een shareable infographic. Hiermee spoor je niet alleen de lezer aan om in je verhaal te duiken, maar moet je dat ook zelf doen: wat heb je nu écht te vertellen? Met een infographic kom je to-the-point.

Wat zijn de voordelen van een infographic?

Nu je weet wat een infographic is en waarvoor je deze gebruikt, is het belangrijk om te kijken naar de voordelen van het inzetten van een infographic.

Een infographic leent zich goed voor sharing. Welke posts worden doorgaans het meest gedeeld op Facebook en Instagram? Juist; posts met heldere afbeeldingen en aanstekelijk beeld. Een complex verhaal in één klik duidelijk maken? Stuur je infographic door. Hoe mooier en krachtiger de infographic, hoe groter de kans om het viraal te laten gaan.

Lees ook: 21 tips om jouw infographic viral te laten gaan

Omdenken; vooral tijdens het maken van een infographic.

Samenvattend is een infographic veel meer dan een paar bij elkaar gebrachte afbeeldingen, pijltjes en woorden. Data is cruciaal in het vertellen van een verhaal; laat het beeld jouw verhaal vertellen en maak ook écht impact met jouw boodschap. Geen lange zinnen meer, maar een duidelijke visualisatie. Geen onbegrijpelijke dialogen, maar een verhaal in een shareable infographic. Hiermee spoor je niet alleen de lezer aan om in je verhaal te duiken, maar moet je dat ook zelf doen: wat heb je nu écht te vertellen? Met een infographic kom je to-the-point.

Voordeel 1: Beelden zijn universeel, tekst niet.

Beeld prikkelt de geest en heeft een universele kracht. Net zoals kleuren, die al honderden jaren om dezelfde redenen worden gebruikt. De psychologie van beeld wordt te vaak ondergesneeuwd door taal, terwijl beeld meteen de informatie geeft die het moet geven.

Voordeel 2: Een infographic trekt meer aandacht.

En is toegankelijker dan tekst, omdat je bij beeld andere hersenprocessen op gang zet dan als je met aandacht een stuk tekst moet lezen. Hoe vaak verslapt je aandacht bij ellenlange, saaie stukken tekst? Stof waar maar geen einde aan lijkt te komen? Prikkel de geest en geef je inspiratie een boost door in beeld te denken. Zeker als je niet visueel bent ingesteld gaat er een wereld voor je open.

Omdenken; vooral tijdens het maken van een infographic.

Samenvattend is een infographic veel meer dan een paar bij elkaar gebrachte afbeeldingen, pijltjes en woorden. Data is cruciaal in het vertellen van een verhaal; laat het beeld jouw verhaal vertellen en maak ook écht impact met jouw boodschap. Geen lange zinnen meer, maar een duidelijke visualisatie. Geen onbegrijpelijke dialogen, maar een verhaal in een shareable infographic. Hiermee spoor je niet alleen de lezer aan om in je verhaal te duiken, maar moet je dat ook zelf doen: wat heb je nu écht te vertellen? Met een infographic kom je to-the-point.

Voordeel 3: Een infographic is voor elk onderwerp inzetbaar.

Of het nu om de uitslag van een rapport gaat, het pitchen van een bedrijfsplan, het structureren van onderzoeksresultaten of een leuk feit dat op een originele manier wordt gepresenteerd; een infographic kun je overal voor gebruiken. Denk je dat jouw verhaal niet geschikt is voor een grafische weergave? Neem gerust contact met ons op.  Dan sparren we erover.

Voordeel 4: Een goede infographic vertelt het hele verhaal.

En is toegankelijker dan tekst, omdat je bij beeld andere hersenprocessen op gang zet dan als je met aandacht een stuk tekst moet lezen. Hoe vaak verslapt je aandacht bij ellenlange, saaie stukken tekst? Stof waar maar geen einde aan lijkt te komen? Prikkel de geest en geef je inspiratie een boost door in beeld te denken. Zeker als je niet visueel bent ingesteld gaat er een wereld voor je open.

Voordeel 5: Een goede infographic blijft hangen.

Dat terwijl rapporten en andere complexe informatie al vergeten wordt na het lezen. Dit komt omdat je met een visuele instelling veel meer kunt onthouden dan bij letters op papier. Kun jij nog een kolom uit de krant van vandaag voor de geest halen en vertellen wat er werd geschreven? En als je nu deze infographic naast de tekst bestudeert, zou je dan morgen nog weten waar het over ging? Probeer het eens uit en wordt een beelddenker – net als ons!

Infographic voor jouw project?

Besteed het maken van een infographic uit aan een grafisch ontwerpbureau en ontdek de voordelen van een infographic of probeer het eens zelf. Lees alles wat je moet weten over het maken van je eigen infographic. Heb je vragen? Je weet ons te vinden. We helpen graag.

MacBook Air
Piet van Brummelen

Wij zijn Vrij in Vorm.
Jij ook?

Laten we over je plannen praten, krijg vrijblijvend advies

Neem contact op met Piet