Kies de strategie die bij je past
Wil je als bedrijf relevant blijken, en loyale volgers aan je binden voor een echte impact op social media, dan is een correcte strategie het belangrijkst. Dit is een hele uitdaging voor veel bedrijven. Want wat leg je nu precies vast in deze strategie, en met welk doel? Wie is je doelgroep nu precies, en wat wil je van hen? Allemaal zaken die je van tevoren moet vastleggen. Hierover zal ik op een later moment een apart blog schrijven.
Wanneer een infographic bij je bericht?
Je gebruikt infographics als je bericht complex, droog of lang dreigt te worden. Veel van wat je wilt zeggen, is te verkorten naar een overzichtelijke beeldvorm. Bijvoorbeeld als het gaat over de groei van je bedrijf, de uitslag van een onderzoek of een actueel onderwerp met betrekking op jouw product en bedrijf. Vaak werken infographics ook als trigger om meer te lezen. Vooral getallen, percentages en data kun je goed kwijt in een infographic.
Bekijk als voorbeeld hieronder de volgende twee voorbeelden.
VOORBEELD 1:
Festivals 2019
In dit voorbeeld zie je hoe ruwe data opeens leuk wordt in de vorm van een infographic. In tekstvorm had je alleen saaie percentages gelezen, maar nu zie je in één oogopslag de uitkomsten van het onderzoek. Het ontwerp is in de stijl van een festival-poster, met een uitgesproken kleur en typografie.
VOORBEELD 2:
Patriot day - 11 september
In dit tweede voorbeeld zie je een infographic over een belangrijke gebeurtenis. De terroristische aanslag op de Twin Towers, met een aantal belangrijke feiten. De tijden van inslag van de vliegtuigen en aantal slachtoffers. Het ontwerp is zeer eenvoudig, en dus begrijpelijk voor elke doelgroep.
Hoe belangrijk zijn infographics?
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond hoe nuttig infographics zijn op social media. Zoals het opmerkelijke feit dat gebruikers deze 40 keer sneller delen, dat na plaatsing het websiteverkeer toeneemt met 12 procent, en dat doelgroepen een visuele aansporing beter opvolgen: met wel 323 procent. Kortom heb je geen reden om ze niet te gebruiken, want infographics:
- vallen sneller op;
- blijven beter hangen bij je doelgroep;
- zorgen voor meer betrokkenheid bij je klanten;
- versterken van je merk/naam;
- genereren verkeer richting je website;
- zijn veel goedkoper dan online en offline adverteren;
- worden vaker gedeeld;
- leveren linkwaarde op.
Levert het ook wat op voor je vindbaarheid?
Infographics met links naar je website zijn geen ranking factor, ze leveren je niet direct linkwaarde op. Toch is het niet zeldzaam dat infographics indirect links opleveren, wanneer deze gedeeld worden op websites met vermelding via een link. Die krijg je dus gratis en voor niets. Dit draagt bij aan het op natuurlijke wijze vergaren van links. Precies zoals Google het graag ziet.
De grootste valkuilen
Het lijkt allemaal zo makkelijk. Je plaatst gewoon regelmatig een berichtje en illustratie op social media. Waarom doen alle bedrijven dit niet? Het antwoord is dat zij vaak vol goede moed beginnen, maar daarna direct in de grootste valkuilen vallen. Zelfs bekende bedrijven met uitgekiende mediacampagnes. Leer van hun fouten, stap over hun valkuilen heen:
- Kies de juiste onderwerpen, blijf relevant voor je doelgroep.
- Vul je social kanalen regelmatig aan met nieuwe berichten.
- Verdeel je onderwerp over meerdere berichten.
- Gebruik de juiste hashtags.
- Gebruik de juiste hashtags, maar niet te vaak.
- Stel vragen, hiermee verbeter je de interactie.
Wat is het beste moment?
Er zijn vele onderzoeken verricht naar welke momenten het beste zijn voor het versturen van berichten. Zo zijn voor LinkedIn dinsdag, woensdag en donderdag het beste, om 07:30 en 08:30. Voor Instagram zijn dat maandag tot en met donderdag, tussen 15:00 en 16:00. Voor Pinterest geldt: elke dag en vooral ‘s avonds. En zo zijn er nog talloze aanbevelingen. Deze feiten geven je leuk inzicht, maar bieden verder geen enkele zekerheid, behalve dat maandag ongunstig is. Gebruik verder gewoon je gezond verstand, en leer vertrouwen op je eigen inzichten. Zo krijg je het beste gevoel voor social media.
Bekijk hier de >> social media formaten.
Wat is het beste moment?
Er zijn vele onderzoeken verricht naar welke momenten het beste zijn voor het versturen van berichten. Zo zijn voor LinkedIn dinsdag, woensdag en donderdag het beste, om 07:30 en 08:30. Voor Instagram zijn dat maandag tot en met donderdag, tussen 15:00 en 16:00. Voor Pinterest geldt: elke dag en vooral ‘s avonds. En zo zijn er nog talloze aanbevelingen. Deze feiten geven je leuk inzicht, maar bieden verder geen enkele zekerheid, behalve dat maandag ongunstig is. Gebruik verder gewoon je gezond verstand, en leer vertrouwen op je eigen inzichten. Zo krijg je het beste gevoel voor social media.
Bekijk hier de >> social media formaten.